TrottelPositionsSensorn
TPS'en är en potentiometer. I den vrids en släpkontakt
runt en halvcirkelformad motståndsbana. Motståndsbana
kopplas till 0 Volt i ena änden och till 5V i andra änden. Spänningen
på släpkontakten kommer därför att variera
mellan 0 och 5 Volt nör trotteln vrids från stängd till
fullt öppen.
Detta gäller om TPSen är monterad så
att när trotteln är stängd så är släpkontakten
i motståndsbanans yttersta ände. På våra
ryckande motorer är den inte monterad så. Där
hamnar släpkontakten utanför motståndsbanan, en bit in
på "anslutningsblecket". Det gör att i
allra första början när man vrider på trotteln så
händer ingenting med utspänningen och därefter
så blir utspänningen lite för liten hela vägen till
full trottel. Denna inställning kan göras
med BMWs serviceutrustning som finns hos verkstäderna.
Det är himmla lätt att vrida sensorn lite för
långt så att släpkontakten hamnar utanför motståndsbanan.
Man når nämnligen inte ända ner till 0 Volt
på motståndsbanan utan släpkontakten har ca 10mV kvar
när den lämnar banan. Spänningen sjunker
ytterligare några millivolt om man vrider ut släpkontakten på
anslutningsblecket.
(I själva verket sitter det två motståndsbanor
med varsin släpkontakt i TPSen. Men det är överkursen.)
Stoppskruvarna för trottlarna.
Dessa uppges vara injusterade med stor precision i fabriken.
De är därefter låsta/plomberade med låslack.
Läget ska ge lagom tomgångsvarvtal med tomgångsskruvarna
(de i mässing) utvridna 1,5 a' 2,5 (GS) varv.
Det är möjligt att dessa stoppskrivar faktiskt
är rätt inställda från fabrik även på ryckande
motorer. Jag justerade dem enligt Lentini's anvisningar
till 370mV (lite drygt). Kanske är detta onödigt, jag vet inte.
Hursomhelst så fungerade det bra för mig (och
många andra).
Motorn måste vara kall när man stänger
trottlarna helt med stoppskruvarna. Det sägs att trottlarna annars
fastnar när motorn svalnar!
Tomgångsskruvarna
De används, så som namnet säger, till att
ställa in tomgången. På GS motorerna brukar vara öppna
ca 2,5 varv och på RS 1,5 varv. Antalet varv
är dock inte viktigt i sig. Det viktiga är att tomgången
blir lagom (sådär 1100rpm) och båda sidor blir synkroniserade.
Mina tomgångsskruvar är dock nästa stängda
eftersom jag öppnade trottlarna lite extra med trotottlarnas stoppskruvar.
(Det berodde på att jag var tvungen att efterjustera
TPS'en lite - vred ut släpkontakten på anslutningsblecket först)
Synkronisering av trottlarna.
Det är viktigt att trottlarna är exakt synkroniserade.
Vid justeringen ska tomgångsskruvarna helst vara helt stängda
så att de inte orsakar obalans. De måste
annars vara precis lika mycket utskruvade.
Vid synkroniseringen bör man vrida på så
mycket gas att slack och elasticitet i gaswirarna har tagits upp. Det verkar
vara lagom att varva motorn till sådär 4000rpm i friläge.
När väl trottlarna är synkroniserade vid
4000rpm så ska synkronisering görs vid tomgång. Det görs
med tomgångsskruvarna. Med tomgångsskruvarna
kompenserar men bland annat för obalans på grund av olika elasticitet
i gaswirarna. Ja, det är inte så att själva
wiren är nämnvärt elasisk i sig men det kan till exempel
vara små veck på wiren som rätas ut.
Man ska också kontrollera så att wirarnas
nipplar sitter rätt och stadigt på plats innan man börjar
synkroniseringen.
----------- SLUT --------