TrottelPositionsSensorn

TPS'en är en potentiometer. I den vrids en släpkontakt runt en halvcirkelformad motståndsbana. Motståndsbana kopplas till 0 Volt i ena änden och till 5V i andra änden. Spänningen på släpkontakten kommer därför att variera mellan 0 och 5 Volt nör trotteln vrids från stängd till fullt öppen.
Detta gäller om TPSen är monterad så att när trotteln är stängd så är släpkontakten i motståndsbanans yttersta ände. På våra ryckande motorer är den inte monterad så. Där hamnar släpkontakten utanför motståndsbanan, en bit in på "anslutningsblecket". Det gör att i allra första början när man vrider på trotteln så händer ingenting med utspänningen och därefter så blir utspänningen lite för liten hela vägen till full trottel. Denna inställning kan göras med BMWs serviceutrustning som finns hos verkstäderna.

Det är himmla lätt att vrida sensorn lite för långt så att släpkontakten hamnar utanför motståndsbanan. Man når nämnligen inte ända ner till 0 Volt på motståndsbanan utan släpkontakten har ca 10mV kvar när den lämnar banan. Spänningen sjunker ytterligare några millivolt om man vrider ut släpkontakten på anslutningsblecket.

(I själva verket sitter det två motståndsbanor med varsin släpkontakt i TPSen. Men det är överkursen.)
 

Stoppskruvarna för trottlarna.

Dessa uppges vara injusterade med stor precision i fabriken. De är därefter låsta/plomberade med låslack. Läget ska ge lagom tomgångsvarvtal med tomgångsskruvarna (de i mässing) utvridna 1,5 a' 2,5 (GS) varv.
Det är möjligt att dessa stoppskrivar faktiskt är rätt inställda från fabrik även på ryckande motorer. Jag justerade dem enligt Lentini's anvisningar till 370mV (lite drygt). Kanske är detta onödigt, jag vet inte. Hursomhelst så fungerade det bra för mig (och många andra).
Motorn måste vara kall när man stänger trottlarna helt med stoppskruvarna. Det sägs att trottlarna annars fastnar när motorn svalnar!
 

Tomgångsskruvarna

De används, så som namnet säger, till att ställa in tomgången. På GS motorerna brukar vara öppna ca 2,5 varv och på RS 1,5 varv. Antalet varv är dock inte viktigt i sig. Det viktiga är att tomgången blir lagom (sådär 1100rpm) och båda sidor blir synkroniserade.
Mina tomgångsskruvar är dock nästa stängda eftersom jag öppnade trottlarna lite extra med trotottlarnas stoppskruvar.
(Det berodde på att jag var tvungen att efterjustera TPS'en lite - vred ut släpkontakten på anslutningsblecket först)
 

Synkronisering av trottlarna.

Det är viktigt att trottlarna är exakt synkroniserade. Vid justeringen ska tomgångsskruvarna helst vara helt stängda så att de inte orsakar obalans. De måste annars vara precis lika mycket utskruvade.
Vid synkroniseringen bör man vrida på så mycket gas att slack och elasticitet i gaswirarna har tagits upp. Det verkar vara lagom att varva motorn till sådär 4000rpm i friläge.

När väl trottlarna är synkroniserade vid 4000rpm så ska synkronisering görs vid tomgång. Det görs med tomgångsskruvarna. Med tomgångsskruvarna kompenserar men bland annat för obalans på grund av olika elasticitet i gaswirarna. Ja, det är inte så att själva wiren är nämnvärt elasisk i sig men det kan till exempel vara små veck på wiren som rätas ut.
 
Man ska också kontrollera så att wirarnas nipplar sitter rätt och stadigt på plats innan man börjar synkroniseringen.
 
----------- SLUT --------