Så minskar du ventilskramlet på R1100 motorerna.
Det går att minska ventilskramlet på R1100 motorerna genom
att minska det axiella spelet på ventillyftarna till minsta tillåtna.
BMW anger att spelet skall vara mellan 0,05 och 0,40mm.
På min R1100GS-97 så var spelet mellan 0,20mm och 0,25mm.
Dvs ett 0,20 bladmått gick ledigt in och ett 0,25mm's gick inte in.
När spelet minskades till mellan 0,05mm och 0,10mm så blev
det väsentligt tystare från cylindertopparna. Fast tyst blir
det ju inte ändå......
Till verket.
Motorn skall vara kall och stå på centralstödet vid justeringarna.
Den ska också vara ren, åtminstone kring topparna! Ta
först bort ventilkåporna .
Justera en cylindertopp i taget. Börja med att vrida
motorn så att ventillyftarna inte trycker på ventilerna.
Dvs så att ventillyftarna går att flytta en gnutta med fingrarna.
Se till att hålla _absolut_ rent när du jobbar med topparna.
Inget grus här!
Mät nu det axiella glappet mellan de nedre ventillyftarna och lagerbockarna.
Använd en bladmåttsats i gott skick. Mät på både
insugs- och avgassidan.
Var noga så att du stoppar in bladmåttet ända in till
axeln så att du inte mäter ett för stort spel.
Om glappet är större än 0,10mm så kommer skramlet
minska om du justerar ner spelet.
Justera ner spelet.
Spelet justeras genom att man flyttar den nedre lagringen för ventillyftaraxlarna.
Den lossas med 3st mm insexskruvar och en stor mutter som håller
topplocket på plats.
Det är en av 4st muttrar som håller topplocket på
plats.
Lossa bara en gnutta så att du lätt kan knacka intill lagringen
så att spelet minskar.
Ett 0,05mm bladmått måste dock gå in ledigt. Justera
tills måttet stämmer på både insugs- och avgassidan.
Dra åt insexskruvaran till 15Nm och kontrollera så att
spelet fortfarande stämmer. Sen ska muttern dras åt.
Åtdragningen av denna mutter är kritisk. Enligt BMWs handbok
så ska muttern först dras åt till 20Nm och därefter
dras ytterligare 180 grader - precis ett halvt varv.
Detta för att spänna cylinderbulten så att topplocket
håller tätt men inte så mycket att den går av. En
rysare!
Använd en hylsa med tillräckligt långt och kraftigt
skaft så att det känns välkontrollerat!
(Om du känner att bulten är dragen till sträckgränsen
- dra då inte av den. Stanna hellre på 160 a' 170 grader. För
mig funkade 180 grader)
På somliga fabrikat av motorer så lär det inte vara
tillåtet att spänna bulten (muttern) så här mer än
några få gånger, sådär 4-5. I BMW verkstadshandbok
står det dock inget om detta.
Sen är det dax att sätta tillbaka ventilkåpan. Se till
så att både gummipackningarna och de ytor som de ska täta
emot är helt rena från olja (ja, torka rent dem med en ren trasa
men avfetta inte med T-sprit eller så;-). Annars kan de läcka!
Skruvarna till ventilkåpan skall dras med 8Nm.
Tänk på att skruvarna till plastskydden framför ventilkåporna
är olika långa. Rätt skruv på rätt plats!
Jag har inte hittat någon uppgift om åtdragningsmoment
för dessa skruvar men 7-8Nm verkar ok.
Om du vill kan du nu oxå passa på att prova andra tändstift
när de ändå är ute. Många tycker att motorn
går bättre med vanliga enkla 1-elektrods tändstift, till
exempel NGK BCPR7ES. Eller är det bara placebo?
Tändstiften ska dras med 20Nm (smorda).
Sen är det dags för andra sidan. Samma sak igen.
När du ändå har tagit av ventilkåporna så
kan det vara en bra ide' att också kontrollera/justera ventilspelen.
Insugsventilerna ska ha 0.15 mm spel och avgasventilerna ska ha 0.30mm.
Motorn ska vara kall vid justeringen.
Se oxå till så att kolven är i översta läget
då (OT ska synas i "timing fönstret" bakom den lilla gummi proppen
strax ovan-bakom högra cylindern)
Låsmutterarna till juteringen ska dras med 8Nm.
----------- SLUT --------