motorcykel bmw R1100 ryckning ryckningar mc bmw motorcykel R1100 bmw ryckningar bmw motorcykel mc bmw r1100 ryckningar motorcykel bme mc ryckningar surge

Så tar du bort ryckningarna!

Här finns en artikel som jag skrivit för att berätta hur man blir av med ryckningarna på BMWs R1100 motorcyklar.

Den är ganska summarisk beroende på att den var tänkt för att tryckas i Bumsen. Jag har därför nu utvecklat några detaljer lite mer här.

Bakgrunden är att jag har en R1100GS-97 som har haft svåra ryckningar sedan den var ny. BMW kunde inte fixa det. När garantin gick ut efter ett år och 1500mil så beslöt jag mig för att laga det själv. Detta är således resultatet av mina efterforskningar, erfarenheter och gissningar.

Jag resonerade som så att om somliga exemplar går jättebra (jag hade provört sådana) och andra går dåligt så måste det vara något som orsakar skillnaden. Det var bara att hitta denna orsak.

Jag förutsätter här att ryckningarna kvarstår efter en synkronisering av trottlarna. Annars är det synkronisering lösningen/orsaken.

http://www.ibmwr.org så hade Rob Lentini en beskrivning av hur han och många andra hade löst problemet.
På mailinglistan för BMW GS så hade många skrivit om hur deras hackande motorer blivit botade med denna metod.

Bortsett från en alltför känslig konstruktion och alltför dålig precision i tillverkningen så är grundproblemet alltför mager (bränslein-)blanding. De ryckande motorerna har för mager blandning. Orsaken är att TrottelPositionsSensorn (TPS) sitter en gnutta felmonterad. Därför tror styrenheten att det är mindre gaspådrag än vad det verkligen är och ger därför för lite bränsle.

Lösningen är därför att flytta TPS'n en gnutta.

Somliga har löst problet lite brutalare genom att koppla bort Lambdasonden och istället använda en CO2-potentiometer (+en annan programerings plug). Blandningen bestäms då av intällningen på CO2-potentiometern. Då fungerar motorn precis lika (bra) som på de motorer som inte har katalysator.
Nackdelen är att katalysatorn förstörs och det blir mer avgaser, men motorn går bra.
 
 
                                                                                        Mikael Markow ML2080
                                                                                        mm@utronix.se

P.S. 000914:
BWM sägs anse att sådanahär ryckningar är ofrånkomliga på en stor twin. Hursomhelst, de går att få bort. Dessutom så fungerar andra fabrikats stora twinnar med insprutning bra. Fast de kanske använder insprutningssystem avsedda för motorcyklar!

Övrigt

Minska ventilskrammlet!

Reseberättelsen från Isle Of Man. Ett utkast.....
 

---- SLUT ------